ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР ГОРІШНЬОПЛАВНІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Завдання Інклюзивно-ресурсного центру:
• здійснити комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
• вcтановити наявність у дитини особливих освітніх потреб;
• розробити рекомендації щодо організації інклюзивного навчання;
• забезпечити надання психолого-педагогічної допомоги дитині;
• надати методологічну допомогу педагогічним працівникам та батькам дітей;
• забезпечити системний кваліфікований супровід дітей.
Перелік документів, необхідних для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в ІРЦ
- документ (паспорт/оригінал), що посвідчує особу батьків (одного з батьків), або законних представників;
- свідоцтво про народження дитини/оригінал;
- амбулаторна картка;
- картка стану здоров’я і розвитку дитини (витяг з форми 112/0);
- психолого-педагогічна характеристика з навчального закладу (у разі відвідування);
- індивідуальну програму реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності);
- витяг ПМПК (у разі повторного обстеження).
У разі коли дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть додаватися:
- зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень (для дітей, які здобувають загальну середню освіту);
- малюнки, інші творчі роботи дитини;
- документи щодо додаткових обстежень дитини.
Інклюзивно-ресурсний центр – середовище довіри та включення
ІРЦ є установою, що утворюється з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної, загальної середньої освіти, професійно-технічної освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психологопедагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
Постанова КМУ від 12.07.2017 р. № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивноресурсний центр»
Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг” від 23.05.2017 р. № 2053-VII.
Особа з особливими освітніми потребами – це особа, яка потребує додаткової, постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
Категорії дітей з особливими освітніми потребами
Порушення психофізичного розвитку
Діти, які мають порушення розвитку:
- інтелектуальні порушення
- порушення зору
- порушення слуху
- порушення опорно-рухового апарату
- порушення мовлення
- складні порушення психофізичного розвитку
Діти, які мають захворювання:
- такі, які потребують постійного медичного нагляду, або періодичного здійснення індивідуальних медичних процедур із забезпечення життєдіяльності людини та/або контролю за її станом, в тому числі із встановленим електрокардіо стимулятором або іншим електронним імплантатом чи пристроями;
- такі, що можуть бути перешкодою для проходження зовнішнього незалежного оцінювання, визначені МОН спільно з МОЗ
Особливості навчальної діяльності
Діти, які можуть зіштовхуватися з труднощами у навчальній діяльності:
- дислексія
- дискалькулія
Обдаровані діти:
- здобувають спеціалізовану освіту та/або можуть прискорено опанувати зміст навчальних предметів одного чи декількох класів, освітніх рівнів
Особливості встановлення контактів із соціальним середовищем
Діти, які мають первазивне (наскрізне) порушення розвитку:
- розлади аутистичного спектру
Особливості, зумовлені впливом соціального середовища
Діти, які:
- потребують підтримки у навчанні, що пов’язана з проживанням на тимчасово окупованій території
- мають статус внутрішньо переміщених, діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту; • здобувають (ли) освіту в закладах загальної середньої освіти з навчанням мовами корінних народів і національних меншин
Завдання інклюзивно - ресурсного центру
1. Проведення комплексної, психологопедагогічної оцінки розвитку дитини з метою визначення особливих освітніх потреб, в тому числі коефіцієнта її інтелекту.
Комплексна оцінка проводиться фахівцями інклюзивно-ресурсного центру індивідуально за такими напрямами:
- оцінка фізичного розвитку дитини
- оцінка мовленнєвого розвитку дитини
- оцінка когнітивної сфери дитини
- оцінка емоційно-вольової сфери дитини
- оцінка освітньої діяльності дитини
ІРЦ проводить комплексну оцінку у таких випадках:
- звернення батьків (одного з батьків) або законних представників дитини
- особисте звернення дітей віком від 16 до 18 років
- звернення адміністрації закладів освіти (за наявності згоди батьків (одного з батьків) або законних представників дитини)
- звернення органів опіки та піклування щодо проведення комплексної оцінки дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування
2. Надання психолого-педагогічних та корекційнорозвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної освіти, які не охоплені такими послугами.
3. Проведення комплексної, психологопедагогічної оцінки розвитку дитини з метою визначення особливих освітніх потреб, в тому числі коефіцієнта її інтелекту.
Співпраця із Командою Супроводу
- Участь фахівця ІРЦ у підготовці ІПР та моніторингу її виконання, моніторинг розвитку дитини за запитом команди супроводу
- Надання методичної допомоги КС
- Розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини
4. Участь фахівця ІРЦ у підготовці ІПР та моніторингу її виконання, моніторинг розвитку дитини за запитом команди супроводу.
Надання методичної допомоги КС. Розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини.
5. Створення «Каталогу освітніх послуг»
Ведення реєстру закладів освіти, а також реєстру фахівців, які надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами.
6. Організація інформаційно-просвітницької діяльності шляхом проведення конференцій, семінарів, тренінгів, майстер-класів, інтернет-вебінарів тощо.
Шляхи співпраці між ІРЦ та батьками
- Фахівці ІРЦ отримують додаткову інформацію про індивідуальні особливості розвитку дитини, що сприяє ефективності досягненню освітніх цілей
- Батьки отримують консультативно-психологічну допомогу в формуванні позитивної мотивації розвитку й навчання дитини, краще розуміють освітні потреби своїх дітей
- Батьки отримують методичну допомогу щодо організації надання окремих психолого-педагогічних, корекційнорозвиткових занять, які вони можуть додатково проводити вдома з дітьми
- Участь батьків у освітньому процесі збільшує їхню повагу до роботи фахівців ІРЦ, в тому числі й до роботи ІРЦ
Нормативна база
- Наказ МОН від 06.12.2010 №1205 «Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти»
- Закон України “Про загальну середню освіту” від 28.09.2017р.
- Постанова КМУ від 12 липня 2017р.№545 «Положення про ІРЦ»
- Закон України “Про освіту” від 05.09.2017 р.
- Наказ МОН від 01.08.2018 № 831 «Про затвердження порядку зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти»
- Закон України “Про дошкільну освіту” від 04.11.2018.
- Наказ МОН від 08.06.2018р. №609 «Про команду супроводу»